Prečo sa oplatí jesť šaláty?

Čo jesť v letných horúcich dňoch aby ste nezaťažili žalúdok ťažkými a tučnými jedlami? Určite odporúčame  jesť menej ako bežne v chladnejších dňoch, menšie porcie ako i správne vyberať jedlá a potraviny. Vynikajúcou variantou v horúčavách je ľahký zeleninový šalátik, ktorý vás dobre zasýti aj zachladí na rozdiel od vysmážaného rezňa, ktorý vám po jeho konzumácii na pocitovej hodnote určite nepridá. Prečo sa teda oplatí zaradiť v lete do jedálnička o čosi častejšie rôzne šaláty a zameniť ich ako hlavné jedlo a nielen ako prílohu?

6 výhod konzumácie šalátov:

  • Sezónna zelenina – v lete je možné dostať takmer všetky druhy čerstvej zeleniny, ktorá je v porovnaní s dovážanými zo zahraničia hodnotnejšia a zdravšia. Či už si ju dopestovávate sami v záhradke alebo kúpite na miestnom trhu či supermarkete, máte na výber neobmedzené možnosti.
  • Surová zelenina je najhodnotnejšia – Surová zelenina v šalátoch predstavuje najideálnejšiu prípravu zo všetkých, pretože sa v nej nachádza najviac vitamínov a výživných látok, ktoré sa pri iných tepelných úpravách zeleniny znižujú alebo strácajú.
  • Mixujte do zbláznenia – vďaka aktuálnej sezóne môžete vymýšľať nespočetné variácie šalátov podľa chuti a nálady. Do mixu zeleniny potom stačí pridať opäť podľa chuti grilované kúsky mäsa, rôzne druhy syrov, šunky, ryby a pod.
  • Vaša postava sa vám odvďačí – šaláty na obed a večeru sú skvelou voľbou ak sa snažíte redukovať hmotnosť alebo udržať váhu. Šaláty so správnymi surovinami vás dostatočne zasýtia a dodajú potrebnú energiu (samozrejme absolútne neberieme do úvahy rôzne majonézy, dressingy ktoré každý jeden šalát znehodnocujú – vyhnite sa im!). Samozrejme pre niekoho nepostačuje iba šalát, to závisí od individuálnosti človeka.
  • Rýchla a jednoduchá príprava – Jednotlivé suroviny stačí poriadne umyť, nakrájať na požadované kúsky, dochutiť bylinkami (sušenými aj čerstvými) a soľou, a jedlo je hotové. A takto pripravený šalátik si môžete ľahko zbaliť a zobrať so sebou napríklad do práce alebo na výlet.
  • Šaláty aj z ovocia – na obed si nemusíte pripraviť len šaláty zo zeleniny ale vyskúšať môžete namixovať aj rôzne druhy ovocia, ktoré môžete zaliať napríklad bielym jogurtom a medom. Ovocie vás dobre zasýti a sladký obed je na svete.

A na záver vám prikladáme pre inšpiráciu 2 jednoduché recepty na letné šaláty:

Šalátik s kuracími kúskami a schwarzwaldskou šunkou

Potrebujeme:Recept na šalátik

  • Ľadový šalát
  • Rímsky šalát
  • Kuracie prsia
  • Schwarzwaldská šunka
  • Zelené olivy
  • Paradajky
  • Syr Mozzarella
  • Reďkovka
  • Sušená bazalka
  • Olivový olej (max.1 lyžička)

Postup:

Všetku zeleninu poriadne umyjeme, vysušíme a nakrájame na požadované tvary a veľkosť. Dáme do väčšej misky, dochutíme soľou a sušenou bazalkou, a dobre premiešame. Kuracie prsia nakrájame na malé kocky alebo pásiky, osolíme a okoreníme, dáme na panvicu s olivovým olejom mierne orestovať. Zalejeme trochou vody a dusíme cca 10-15 minút. Olivy a schwarzwaldskú šunku nakrájame na menšie kúsky a pridáme do misky so zeleninou. Hotové kuracie kúsky necháme trochu vychladnúť a potom pridáme do misky, poriadne zamiešame, prípadne ešte dochutíme.

Tip: Pri servírovaní môžete šalát poliať bielym jogurtom a podávať s celozrnným pečivom alebo macesom.

 

Listový šalát so špargľou a morčacími kúskami

Potrebujeme:Benefity ľahkých šalátov

  • Ľadový šalát
  • Rukola
  • Hlávkový šalát
  • Morčacie mäso – prsia
  • Reďkovka
  • Zelené olivy
  • Syr Eidam
  • Paradajky
  • Špargľa – biela
  • Soľ, korenie, bylinky podľa chuti

Postup:

Špargľu očistíme so škrabkou, poriadne umyjeme a dáme variť  do mierne osolenej vody na cca 10 minút. Morčacie prsia umyjeme, nakrájame na malé kúsky, osolíme a okoreníme. Na rozohriatom grile opečieme z každej strany. Zeleninu poriadne očistíme, nakrájame na menšie kúsky a dáme do misky, kde pridáme i nakrájaný syr na malé kocky. Hotovú špargľu môžeme nakrájať alebo nechať v celku. Všetky suroviny poriadne zmiešame a šalát dochutíme podľa chuti bylinkami a soľou.

Tip: Šalát môžeme dochutiť bielym jogurtom a pokvapkať citrónovou šťavou alebo pridať vlašské orechy a slnečnicové semienka. 

Dobrú chuť!